Δηλώσεις από την Apple: οι κανόνες για αγορές μέσα από τις εφαρμογές δεν άλλαξαν, αλλά …άλλαξαν
H εκπρόσωπος τύπου της Apple Trudy Miller έκανε δηλώσεις στο site All Thinks Digital της Wall Street Journal όπου διευκρίνισε τους λόγους που απορρίφτηκε η εφαρμογή της Sony για τα ebooks στο iPhone καθώς και το καθεστώς που θα επικρατεί από εδώ και πέρα σε σχέση με τις εφαρμογές για τις αγορές (όχι μόνο των ebooks) μέσα από τις εφαρμογές στο iPad, το iPhone και το iPod touch.
Σύμφωνα με την Trudy Miller, οι κανόνες για την έγκριση των εφαρμογών δεν άλλαξαν, αλλά “βάζουμε τώρα ως προϋπόθεση ότι αν μια εφαρμογή δίνει στους πελάτες τη δυνατότητα να αγοράσουν βιβλία έξω από την εφαρμογή, τότε η ίδια δυνατότητα να δίνεται στους πελάτες για αγορές μέσα από τις εφαρμογή (in-app purchase)”.
Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι δεν απογορεύεται μια εφαρμογή να δίνει τη δυνατότητα αγορών από τον browser ή τη μεταφορά περιεχομένου από αγορές που έχουν γίνει έξω από την εφαρμογή (άρα το δημοσίευμα των New York Times που αναφέραμε το πρωί δεν ήταν ακριβές ως προς αυτά τα σημεία), αλλά θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα για αγορές και μέσα από την εφαρμογή μέσα από το σύστημα In App Purchase της Apple. Για κάθε αγορά μέσω του In App Purchase η Apple θα έχει προμήθεια 30%.
Παρά τις δηλώσεις της Apple, αυτό δεν λέγεται πουθενά έτσι στους δημοσιευμένους κανόνες για τις εφαρμογές στο App Store. Νέοι κανόνες ή επανερμηνεία δεν έχει τόση σημασία. Το ζήτημα είναι ότι η Apple αλλάζει το μοντέλο των αγορών μέσα από τις συσκευές της.
Έτσι, τώρα εφαρμογές όπως το Kindle for iPad θα πρέπει να προσθέσουν τη δυνατότητα αγορών και μέσα από την εφαρμογή, όχι μόνο από τον browser, με το 30% να πηγαίνει στην Apple. Εφαρμογές που πουλούσαν χωρίς άνοιγμα του browser θα πρέπει να δίνουν στην Apple την ίδια προμήθεια. Οι νέες εφαρμογές πρέπει να πληρούν από την αρχή αυτούς τους κανόνες, ενώ όσες εφαρμογές έχουν ήδη εγκριθεί έχουν χρόνο μέχρι τις 30 Ιουνίου 2011 μέχρι τις 31 Μαρτίου 2011 για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Με δεδομένο ότι πια ισχύει στις πωλήσεις των ηλεκτρονικών βιβλίων το agency model, όπου οι εκδότες ορίζουν την τελική τιμή και κάθε βιβλιοπωλείο παίρνει ένα ποσοστό ως προμήθεια για την πώληση, δε θα υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθούν οι τιμές των βιβλίων ειδικά για τις πωλήσεις που γίνονται μέσω των συσκευών της Apple. Από την άλλη, είναι μάλλον απίθανο κάποιος που βρίσκεται μέσα σε μια εφαρμογή να προτιμήσει να ανοίξει τον browser για να αγοράσει – εξάλλου όπου συνέβαινε αυτό ήταν ένα από τα παράπανα των καταναλωτών. ¨Ετσι, τα νέα κέρδη της Apple φαίνονται εξασφαλισμένα, ενώ τα κέρδη του Amazon, του Barnes & Noble, του Kobo και όσων πουλάνε ebooks περιορίζονται.
Δεν αφορά όμως μόνο τα ηλεκτρονικά βιβλία η αλλαγή. Το ίδιο θα επηρεαστούν και άλλες δημοφιλείς εφαρμογές που πουλάνε περιεχόμενο, όπως οι Netflix, Pandora, Dropbox, Hulu+.