ΗΠΑ: για πρώτη φορά περισσότεροι ενημερώνονται από το internet παρά από τις εφημερίδες
Έρευνα του “Προγράμματος για την Αριστεία στη Δημοσιογραφία” του Pew Research Center για την κατάσταση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στις ΗΠΑ το 2010 έδειξε ότι το internet ξεπέρασε μια σειρά από ορόσημα σε σχέση με τις τυπωμένες εφημερίδες ως πηγή για ειδησιογραφική ενημέρωση. Για πρώτη φορά, περισσότεροι Αμερικανοί ενημερώνονται από το internet απ’ ό,τι από τις τυπωμένες εφημερίδες, ενώ και η διαφημστική δαπάνη είναι μεγαλύτερη online απ’ ότι στις εφημερίδες.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, για πρώτη φορά το 46% των Αμερικανών λένε ότι διαβάζουν τις ειδήσεις τους online τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα σε σύγκριση με το 40% που απάντησε το ίδιο για τις εφημερίδες. Μόνο η τοπική τηλεόραση είναι πιο δημοφιλής με το 50% των ερωτηθέντων να λένε ότι αποτελεί γι’ αυτούς τακτική πηγή ενημέρωσης. Οι ερωτώμενοι μπορούσαν να απαντήσουν θετικά σε περισσότερες από μία ερωτήσεις.
Επίσης, η διαφημιστική δαπάνηση στο internet αυξήθηκε το 2010 κατά 13,9% φτάνοντας τα $25,8 δις και ξεπέραση τη διαφήμιση στις εφημερίδες, που έπεσε κατά 6,4%
Το συρρικνούμενο εισόδημα των εφημερίδων από πωλήσεις μεμονομένων φύλλων και συνδρομών έχει οδηγήσει σε πολλά κλεισίματα και απολύσεις. 30% λιγότεροι δημοσιογράφοι απασχολούνται σήμερα σε σύγκριση με το 2000, αν και οι περισσότεροι Αμερικάνοι δεν προβληματίζονται για αυτό. Πάντως η υποχώρηση των εφημερίδων είχε ξεκινήσει ήδη από τη μαζική διάδοση και επέκταση της τηλεόρασης.
Σε μια συνοδευτική μελέτη του Pew καταγράφεται ότι σχεδόν 1 στους 2 Αμερικανούς στρέφονται στα κινητά τους για ειδήσεις τοπικού ενδιαφέροντος, αν και πρόκειται κυρίως για πληροφορίες για τον καιρό και εστιατόρια π.χ., που είναι πρακτικά και απαιτούν διαρκή ανανέωση. Το ενδιαφέρον πάντως είναι ότι για τα τοπικά νέα μόνο 1 στους 10 χρησιμοποιεί μια εφαρμογή για να βρουν αυτό που τους ενδιαφέρει, και ακόμα λιγότεροι πληρώνουν για την εφαρμογή αυτή.
Μια ιστορική στιγμή που είχε προαναγγελθεί εδώ και καιρό
Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει ότι “στο μέλλον” δε θα ενημερωνόμαστε από τις εφημερίδες ή την τηλεόραση αλλά από το internet; To μέλλον λοιπόν είναι επίσημα εδώ.
Η καθολική πρόσβαση στο internet, που με τα κινητά και τα iPad στις ΗΠΑ είναι πολύ πιο καθολική απ’ όσο θα μπορούσε να φανταστεί κανείς παλιότερα, και το όλο και πιο πλούσιο, συχνά ειδικά διαμορφωμένο για το νέο μέσο περιεχόμενο κάνουν την online ενημέρωση πολύ πιο ελκυστική. Πόσο μάλλον όταν οι ειδήσεις σε ένα μεγάλο βαθμό είναι πληροφορία που απαιτεί αμεσότητα και συνεχή ανανέωση, ενώ το internet πηγαίνει πολύ παραπέρα από το κείμενο και τις λίγες φωτογραφίες στην πλούσια εικονογράφηση, το βίντεο και -πολύ σημαντικό- τα πολλά links προς άλλες πηγές.
Το ότι ενημερωνόματε online δε σημαίνει απαραίτητα ότι δεν ενημερωνόμαστε από τις εφημερίδες. Σίγουρα ενημερωνόμαστε και από πολλές άλλες πηγές (π.χ. τα blogs), αλλά οι εφημερίδες εξακολουθούν να έχουν ένα σημαντικό κομμάτι της ενημέρωσης, αν και όχι απαραίτητα στην έντυπή τους μορφή: μπορεί να είναι η επίσκεψη στο site, το liveblogging, ο λογαριασμός του δημοσιογράφου τους στο Twitter. Πολλά site μπορεί να μην τυπώνονται ποτέ, αλλά από την άλλη ακολουθούν ένα μέιγμα περιεχομένου που από τη μια θυμίζει εφημερίδα και περιοδικό και από την άλλη τηλεοπτικό κάναλι.
Το θέμα μας πάντως είναι ότι μπορεί οι τυπωμένες εφημερίδες να βρίσκονται σε αναμφισβήτη υποχώρηση, αλλά οι εφημερίδες ως περιεχόμενο και γενικότερα η ιδέα μια επαγγελματικής, συγκροτημένης ομάδας δημοσιογράφων δεν είναι κάτι καθόλου ξεπερασμένα – αν και έχει μερικούς πολύ δυνατούς ανταγωνιστές. Σίγουρα, οι εφημερίδες που δεν είχαν να προσφέρουν τίποτα περισσότερο από αναδημοσίευση “τηλεγραφημάτων” πρακτορείων ειδήσεων δεν είναι και πολύ χρήσιμες – αυτά τα βρίσκουμε παντού στο internet. Ό,τι ξεπερνάει αυτό το επίπεδο, έχει όμως ρόλο και μέλλον.
Τέλος, η χρήση των κινητών για πληροφορίες όπως ο καιρός ή τα εστιατόρια απλά αποδεικνύουν το αυτονόητο: οι υπολογιστές γενικότερα και το internet με τη συνεχή ανανέωση της πληροφορίας ειδικότερα είναι τόσο μα τόσο καλύτερα όταν πρόκειται για βάσεις δεδομένων και την αναζήτηση σε αυτές από οτιδήποτε τυπεμένο – εφημερίδα, περιοδικό ή βιβλίο.
Πηγή: ReadWriteWeb