ΗΠΑ: το Amazon έχει τα 2/3 της αγοράς ebooks, η Apple μόλις το 10%
Αν εξαιέσουμε το ποσοστό της στην αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, η Apple δεν έχει συνηθίσει να έρχεται δεύτερη τα τελευταία 15 χρόνια, μετά την επιστροφή του Steve Jobs στην εταρία. Όμως υπάρχει ένας τομέας που η Apple είναι καθαρά και μακρά δεύτερη, χωρίς μάλιστα προοπτικές να αλλάξει αυτό στο ορατό μέλλον: τα ηλεκτρονικά βιβλία.
Συνδυάζοντας στοιχεία από την Forrester Research και δική της έρευνα, η Wall Street Journal αναφέρει πως, ενώ το Amazon κατέχει περισσότερο από 60% της αγοράς ηλεκτρονικών βιβλίων στις ΗΠΑ, η Apple έχει λιγότερο από 10%. Οι αριθμοί δεν μπορούν να είναι πιο ακριβείς, καθώς από τη μια το Amazon φροντίζει επιμελώς να μην ανακοινώνει στοιχεία για το πόσα ebooks πουλάει ή τη συνολική αξία των πωλήσεων, ενώ, από την άλλη, η Apple που είναι πιο ανοιχτή στην κοινοποίηση τέτοιων στοιχείων σπάνια τα αναφέρει για τα ebooks – ένδειξη ότι δε βελτιώνονται ιδιαίτερα.
Ίσως για την Apple η υστέρησή της στα ebooks να μην είχε και τόση σημασία, καθώς το Amazon ξεκίνησε με τα βιβλία, ήταν ο καταλύτης για τη διάδοση των ebooks στις ΗΠΑ με τα Kindle και είναι ταυτισμένο με την έννοια ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, είτε πρόκειται για τυπωμένα είτε για ηλεκτρονικά βιβλία. Όμως, ήδη από την κυκλοφορία του iPad η Apple έχει θέση ως στόχο να μπει δυναμικά στο ηλεκτρονικό βιβλίο και, το σημαντικότερο, ο ανταγωνισμός Apple και Amazon είναι καθολικός, σε όλους τους τομείς.
Amazon εναντίον Apple
Το ότι φτάνουμε να θεωρούμε ευθέως ανταγωνιστικές δύο εταιρίες τόσο διαφορετικές όσο η Apple, παραδοσιακά κατασκευαστής συσκευών και λογισμικού, και το Amazon, παραδοσιακά ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο και γενικότερα ηλεκτρονικό κατάστημα αντανακλά πόσο δυσδιάκριτα έχουν γίνει τα όρια ανάμεσα στις κατηγορίες των εταιριών γύρω από την πληροφορική και το internet.
Η Apple διαθέτει, πέρα από τους υπολογιστές Mac, τη δική της συσκευή για αναπαραγωγή μουσική, ένα “έξυπνο” τηλέφωνο και το δημοφιλέστερο tablet PC: iPod, iPhone και iPad. Όμως δεν πουλάει μόνο τις συσκευές και, μαζί τους, τα λειτουργικά που τρέχουν, αποκομίζει κέρδη και από το iTunes, το ηλεκτρονικό της κατάστημα που με τις διάφορες ενότητές του πουλάει εφαρμογές, μουσική, ταινίες και ebooks. Ας μην παραλείψουμε να αναφέρουμε και τα “τούβλινα” καταστήματα Apple, που επιτρέπυν την προώθηση των προϊόντων της και βασίζονται στις εξαιρετικές τους υπηρεσίες για τους πελάτες.
Αντίστοιχα, το Amazon ξεκίνησε ως ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο και έχει γίνει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με οτιδήποτε θα μπορούσε να παραγγείλει κανείς από το internet, από ηλεκτρονικές συσκευές και βιβλία μέχρι παιδικά είδη και έπιπλα. Ξεκινώντας από το Kindle το 2007 το Amazon μπήκε στις πωλήσεις συσκευών, που είναι το όχημα για την πώληση ψηφιακών προϊόντων όπως τα ebooks. Επεκτάθηκε στη συνέχεια και στα tablet PC, με την κυκλοφορία του Kindle Fire, που είναι το όχημα για την πώληση όχι μόνο ebooks και περιοδικών, αλλά και μουσικής, ταινιών και τηλεοπτικών σειρών. Αυτό που σίγουρα του λείπει είναι ένα “έξυπνο” κινητό, αλλά αυτή η έλλειψη μπορεί να μην κρατήσει για πολύ, ενώ οι υπηρεσίες του μπορεί να επεκταθούν στις χάρτες και την αναγνώριση φωνής όπως δείχνουν πρόσφατες εξαγορές.
Apple και Amazon εξακολουθούν να έχουν διαφορά φιλοσοφίας. Η Apple πουλάει πρωτοποριακά προϊόντα, συσκευή και λογισμικό, σε σχετικά υψηλές τιμές. Το Amazon πουλάει φτηνές συσκευές με σκοπό στη συνέχεια τις πωλήσεις προΪόντων και περιεχομένου από το κατάστημά του. Παρά τις διαφορές όμως, η σύγκλιση είναι προφανής.