Η Apple ανοίγει iBookstore και στη Λατινική Αμερική
Τα σχέδια της Apple να ανοίξει μετά τον Αύγουστο το iBookstore, το ηλεκτρονικό της βιβλιοπωλείο, στις χώρες της Λατινικής Αμερικής ήρθαν στο φως με αφορμή την επικοινωνία της εταιρίας με ισπανικούς εκδοτικούς οίκους. Η Apple ζήτησε στις 18 Ιουλίου από τη Libranda, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα διανομής ψηφιακού περιεχομένου των εκδοτικών οίκων στην Ισπανία, να αλλάξει τον τρόπο που περιγράφει τα ebooks για το iBookstore μέχρι της 30 Αυγούστου, ημερομηνία μετά την οποία θα μπορούσε το iBoostore να ανοίξει για τη Λατινική Αμερική.
Προβλήματα και πειραματισμοί
Η είδηση ήρθε στην επιφάνεια κυρίως λόγω των παραπόνων των Ισπανών εκδοτών από την Apple. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, η Apple άλλαξε τρεις φορές και μονομερώς τον τρόπο που απαιτεί να καταγράφονται τα στοιχεία των ebooks, γνωστά ως metadata. Επιπλέον, αν και το iBookstore θα καλύπτει ολόκληρη τη Λατινική Αμερική, οι τιμές θα είναι διαθέσιμες μόνο σε τρία νομίσματα: σε αμερικάνικα δολάρια, βρετανικές λίρες και μεξικανικά πέσος. Αυτό δημιουργεί σειρά προβλημάτων. Αφενός, οι τιμές δε θα είναι διαθέσιμες στο τοπικό νόμισμα των περισσότερων χωρών. Μάλιστα, για να πουλήσουν σε ξένο νόμισμα σε χώρες όπως η Αργεντινή ή Κολομβία, οι εκδότες αναγκάζονται να εμφανίζουν ως έδρα αυτών των πωλήσεων τη Γουϊάνα ή τα νησία Φόκλαντς, όταν ειδικά με τα δεύτερα υπάρχουν ανοιχτές πολιτικές (και παλιότερα πολεμικές) συγκρούσεις. Αφετέρου, καθώς οι τιμές στο iBookstore τελειώνουν σε ,49 και ,99 γίνεται δυσκολότερο να διατηρηθεί κοινή τιμή για τα ebooks, αν και στις περισσότερες χώρες ισχύουν νόμοι για την ενιαία τιμή του βιβλίου.
Πρωτιά της Apple
Παρά τα παράπονα, οι εκδοτικοί οίκοι δε θα μπορέσουν να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στο iBookstore της Apple, αν και με δεδομένες τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες στη Λατινική Αμερική συσκευές όπως το iPhone και το iPad απευθύνοντια σε ένα πολύ μικρό τμήμα του πληθυσμού.
Η επιτυχία της Apple είναι πως φαίνεται να προλαβαίνει τους παγκόσμιους ανταγωνιστές της Amazon, Google και Kobo και να ανοίγει πρώτη βιβλιοπωλείο στη Λατινική Αμερική. Η περιοχή, πλειοψηφικά ισπανόφωνη με σημαντική εξαίρεση τη Βραζιλία όπου μιλιούνται τα πορτογαλικά, είναι στρατηγικής σημασίας για την επόμενη φάση επέκτασης της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρονικού βιβλίου. Αντίστοιχος αγώνας δρόμου εξελίσσεται για την αγορά της Ιαπωνίας, όπου εκεί πρώτο το νήμα έκοψε το Kobo, που πλέον μάλιστα ανήκει στην ιαπωνική αλυσίδα λιανικών πωλήσεων Rakuten.
Όσο για τα παράπονα των ισπανόφωνων εκδοτών, φαίνονται απόλυτα δικαιολογημένα. Δεν μπορούν να είναι όμως τόσο δυσαρεστημένοι, αφού τουλάχιστον αυτούς, σε αντίθεση με τους εκδότες στην Ελλάδα και την Κύπρο, η Apple τουλάχιστον τους ενημέρωσε πριν ανοίξει το iBookstore.