Kindle Serials: το Amazon φέρνει τα βιβλία σε συνέχειες στην ψηφιακή εποχή
Το Amazon δεν είναι μόνο βιβλιοπωλείο και κατασκευαστής συσκευών όπως το απλό Kindle, το Kindle Paperwhite και τα Kindle Fire, αλλά είναι επίσης εκδότης βιβλίων. Την Πέμπτη στην παρουσίαση των νέων Kindle πρόσθεσε μια νέα κατηγορία e-books στον εκδοτικό του οίκο Amazon Publishing. Είναι τα Kindle Serials, μυθιστορήματα σε ηλεκτρονική μορφή που εκδίδονται σε συνέχειες.
Ο αναγνώστης τα αγοράζει μια φορά στην αρχή και παραλαμβάνει το πρώτο κεφάλαιο, ενώ τα επόμενα κεφάλαια παραδίδονται χωρίς επιπλέον χρέωση. Στην περιγραφή του e-book αναφέρονται ο εκτιμώμενος αριθμός των κεφαλαίων και ο ρυθμός παράδοσής τους, συνήθως ανά μία ή δύο εβδομάδες ή ένα μήνα. Η παράδοση γίνεται αυτόματα. Κάθε φορά κατεβαίνει στη συσκευή ή την εφαρμογή Kindle το νέο κεφάλαιο, ενσωματώνεται στα προηγούμενα ως ένα e-book χωρίς να πειραχτούν σημειώσεις, υπογραμμίσεις και σελιδοδείκτες που έχουν οριστεί. Καθ’ όλη τη διάρκεια της συγγραφής, υπάρχει ειδικό θέμα για το κάθε e-book στα forum της Amazon όπου οι αναγνώστες καταθέτουν γνώμες και σχόλια και αλληλεπιδρούν με το συγγραφέα.
Το Amazon ξεκίνησε τα Kindle Serials με 8 e-books που κοστίζουν, για όλα τα κεφάλαια τους, $1.99 και δύο μυθιστορήματα του Καρόλου Ντίκενς δωρεάν, τα οποία αρχικά είχαν δημοσιευτεί σε συνέχειες ανά εβδομάδα. Η τιμή του $1.99 χαρακτηρίζεται ως “εισαγωγική” και δε θα ισχύσει απαραίτητα για τα Kindle Serials που θα ακολουθήσουν, αν και η τιμολόγησή τους θα παραμείνει επιθετική. Τα Kindle Serials είναι αυτή τη στιγμή διαθέσιμα μόνο στις ΗΠΑ.
Το Amazon χρησιμοποιεί για τα Kindle Serials ορολογία που παραπέμπει σε τηλεοπτικά σήριαλ. Αυτό το είδος e-book ονομάζεται “σήριαλ” και κάθε νέο κεφάλαιο (ή ενότητες κεφαλαίων) “επεισόδιο”.
Η ιδέα δεν είναι καινούργια. Όπως o Τσαρλς Ντίκενς, που υπήρξε πρωτοπόρος του είδους, το 19ο αιώνα ήταν συνηθισμένη η έκδοση μυθιστορημάτων σε συνέχειες, είτε σε ανεξάρτητα τεύχη είτε σε εφημερίδες και περιοδικά. Η έκδοση σε τεύχη μοίραζε το κόστος της απόκτησης ενός μυθιστορήματος και επέτρεπε στο συγγραφέα να προσαρμόζει την ιστορία του ανάλογα με τις αντιδράσει των αναγνωστών και να τη συνεχίζει ή όχι ανάλογα με την επιτυχία τους. Ένα ελληνικό παράδειγμα είναι οι ιστορίες του Γιάννη Μαρή με τον αστυνόμο Μπέκα που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 να δημοσιεύονται σε συνέχεια στο εβδομαδιαίο περιοδικό “Οικογένεια”.
Το internet έδωσε νέες δυνατότητες για τα βιβλία σε συνέχειες και με έντονη αλληλεπίδραση από τους αναγνώστες. Από τα γράμματα στο συγγραφέα ή το περιοδικό και την εφημερίδα και τις -αναγκαστικά περιορισμένες – προσωπικές συζητήσεις με αυτόν, περνάμε στη συνεχή, άμεση επικοινωνία με σχόλια στα forum και τα site, κριτικές στα blogs, μηνύματα στα κοινωνικά δίκτυα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι “Πενήντα αποχρώσεις του γκρι” της Ε. Λ. Τζέιμς και το “Μετρό 2033” Ντμίτρι Γκλουχόφσκι, που ξεκίνησαν να γράφονται σταδιακά σε forum και συνεχίστηκαν στα προσωπικά site των συγγραφέων, πάντα σε συνεχή διάλογο με τους αναγνώστες για την εξέλιξη των ιστοριών και τις λεπτομέρειες του κειμένου. Αντίστοιχα, το Φεβρουάριο του 2012 ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος δημοσίευσε το μυθιστόρημα “Φεβρουάριος” γράφοντας και ανεβάζοντας στο site του βιβλίου ένα κεφάλαιο την ημέρα. Καθώς κάθε κεφάλαιο γραφόταν την ημέρα της έκδοσής του δε δημοσιευόταν μόνο σε συνέχειες αλλά επηρεαζόταν από την επικαιρότητα και τα σχόλια των αναγνωστών.
Το Amazon πηγαίνει όλα αυτά ένα βήμα παραπέρα. Αφενός, δίνει τη δυνατότητα να αγοράσεις στην αρχή και μία μόνο φορά το e-book και σου παραδίδει αυτόματα κάθε κεφάλαιο μόλις είναι έτοιμο. Πολύ διαφορετικό και πολύ πιο εύκολο από το να πηγαίνεις εσύ κάθε φορά σε ένα site ή ένα forum ή, πολύ περισσότερο, να αγοράζεις χωριστά ένα κεφάλαιο ή μια ενότητα κεφαλαίων. Αφετέρου, προωθεί και οργανώνει τη συζήτηση με το συγγραφέα μέσα από τα -εκτενέστατα και δημοφιλή- forum του.
Το Amazon δεν είναι ακριβώς το πρώτο που κάνει κάτι τέτοιο. Το βιβλιοπωλείο και εκδοτικός οίκος Byliner ξεκίνησε μια αντίστοιχη προσπάθεια με τη συγγραφέα Margaret Atwood. Όμως το Amazon είναι σίγουρο ότι θα φέρει την ιδέα των e-book serials σε ένα πολύ ευρύτερο κοινο.
Γράμμα απόρριψης από εκδότη στον Stephen King.
Το Amazon ισχυρίζεται πως δίνει νέες ευκαιρίες στους συγγραφείς.
Η εκδοτική αυτοκρατορία του Amazon
Τα Kindle Serials είναι η τελευταία από μια σειρά εκδοτικές προσπάθειες του Amazon. Το βιβλιοπωλείο έχει μπει δυναμικά στο χώρο των εκδόσεων τόσο με την ιδιόκτητη πλατφόρμα αυτοέκδοσης για συγγραφείς, το Kindle Direct Publishing, όσο και με το δικό του πλήρη εκδοτικό οίκο Amazon Publishing, που δε βγάζει μόνο e-books αλλά και θα τυπώνει τα βιβλία του. Περισσότεροι από 180.000 τίτλοι e-books έχουν εκδοθεί από τους συγγραφείς τους στο Kindle Direct Publishing και 27 από αυτά έχουν φτάσει στο Top 100 των επί πληρωμή e-books στο Amazon.
Παράλληλα, το Amazon πειραματίζεται με νέες μορφές ψηφιακών εκδόσεων ή την αναβάπτισή παλιότερων μορφών στην ψηφιακή εποχή. Πέρα τα Kindle Serials, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα Kindle Singles, ιστορίες και δοκίμια από 5.000 έως 35.000 λέξεις και τιμή έως $2.99, κείμενα δηλαδή που θα ήταν πολύ μεγάλα για μια εφημερίδα και ένα περιοδικό και πολύ μικρά για να εκδοθούν σε ένα πλήρες e-book. Μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί 3,5 εκατομμύρια e-books και 35 από αυτά έχουν φτάσει στο Top 50 των επί πληρωμή e-books στο Amazon. Τα Kindle Singles είναι διαθέσιμα και για τους αναγνώστες στην Ελλάδα.
Διαβάστε επίσης:
- The serious business of Kindle Serials | paidContent