Ένας απολογισμός από τη 19η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης
Ο απολογισμός μου για τη φετινή, 19η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης όπως δημοσιεύτηκε από τον Κυριάκο Αθανασιάδη στην Athens Voice (9 Μαΐου 2023) μαζί με τα αντίστοιχα κείμενα 12 εκδοτικών οίκων που συμμετείχαν:
Ήταν μια μεγάλη και επιτυχημένη διοργάνωση η 19η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, ήταν η επιστροφή τού μακράν σημαντικότερου γεγονότος στο βιβλίο στην Ελλάδα και μια αναγκαία ώθηση. Οι 600 εκδηλώσεις και οι 600 εκθέτες από 40 χώρες μάς είχαν προϊδεάσει, αλλά το τελικό κριτήριο είναι οι αναγνώστες, και οι προσδοκίες επιβεβαιώθηκαν από την προσέλευση του κοινού, τη συμμετοχή του στις εκδηλώσεις, και τις πωλήσεις βιβλίων.
Η ΔΕΒΘ όμως φέτος αναβάθμισε επίσης τον διεθνή και επαγγελματικό χαρακτήρα της, με πυρήνα το 1ο «Πρόγραμμα Πρόσκλησης Επαγγελματιών του Βιβλίου», ένα fellowship με έμφαση στους διεθνείς εκδότες και λογοτεχνικούς πράκτορες στα πρότυπα των μεγάλων διεθνών εκθέσεων. Το πρόγραμμα αυτό κατόρθωσε να συγκεντρώσει 197 αιτήσεις συμμετοχής και οδήγησε στη λειτουργία του ειδικού χώρου τού «Κέντρου Δικαιωμάτων» με 20 προσκεκλημένους από 16 χώρες. Κατά την ξενάγησή τους στα βιβλιοπωλεία της πόλης πριν ξεκινήσει η ΔΕΒΘ, καταγράφτηκε και η ίσως πιο χαρακτηριστική σκηνή του fellowship, η ορμή με την οποία οι fellows άρχισαν να περιεργάζονται με λεπτομέρεια και να ρωτούν με πάθος για τα βιβλία με την είσοδό τους στον Ιανό στην Πλ. Αριστοτέλους – ήταν η στιγμή της πρώτης τους επαφή με τα ελληνικά βιβλία. Οι συμμετέχοντες του fellowship, μαζί με στελέχη από τα διεθνή συλλογικά περίπτερα, τις διεθνείς προσκλήσεις που απηύθυνε ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου Αθήνας (ΣΕΒΑ), τα στελέχη της Έκθεσης Παιδικού Βιβλίου της Μπολόνια σε συνέχεια της φετινής συμμετοχής της Ελλάδας ως τιμώμενης χώρας στο BolognaBookPlus, τους Αμερικανούς δημοσιογράφους των μεγάλων κλαδικών περιοδικών με την αμερικανική λογοτεχνία ως τιμώμενη, καθώς και οι ελληνικές συμμετοχές και οι εκδηλώσεις του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ) διαμόρφωσαν ένα πλούσιο επαγγελματικό πρόγραμμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του βιβλίου, τα στατιστικά του κλάδου, την αγοραπωλησία δικαιωμάτων, επιμέρους διεθνείς αγορές βιβλίου, τα απαγορευμένα βιβλία, τη συμπεριληπτικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στα αξιοσημείωτα της φετινής ΔΕΒΘ συγκαταλέγονται η συμμετοχή της Nielsen BookData με την πρόθεση της έναρξης αξιόπιστης καταγραφής των πωλήσεων βιβλίου στην Ελλάδα μέσω της υπηρεσίας BookScan, ενώ στο ψηφιακό μέτωπο την προσοχή κοινού και επαγγελματιών συγκέντρωσαν τα audiobooks, με την ελληνική πλατφόρμα JukeBooks να παρουσιάζει το πρώτο περίπτερο audiobooks στη ΔΕΒΘ.
Για όλα αυτά, αν θα έπρεπε να αναφέρουμε ένα και μόνο πρόσωπο ως υπεύθυνο για τη φετινή επιτυχία της ΔΕΒΘ, αυτή είναι η Νόπη Χατζηγεωργίου, στέλεχος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού και συντονίστρια της ΔΕΒΘ, με μακρά εμπειρία στη διοργάνωση, που εργάστηκε άοκνα και κάτω από αντίξοες συνθήκες.
Η ΔΕΒΘ είναι ένας θεσμός με 20ετή ιστορία και, προσωπικά, για πρώτη φορά επισκέφτηκα και μίλησα στη ΔΕΒΘ το 2011. Και για τα επόμενα βήματά της, πριν από οτιδήποτε άλλο, πιστεύω ότι η ΔΕΒΘ χρειάζεται να έχει σταθερή πορεία και μια σημαντικά διευρυμένη ομάδα στελεχών που να εργάζεται για την Έκθεση όλο το χρόνο, ώστε να ενισχυθεί η οργάνωση, η επικοινωνία και το πρόγραμμά της.